Pertukaran Matawang
Salam Sejahtera.Tuan/Puan Warga Pendidikan.Berikut adalah senarai Forum-forum yang dirasakan berguna untuk kita.Semoga perkongsian maklumat akan dimanfaatkan oleh kita....Terima kasih.

Sudut Maklumbalas/Komen/Pemberitahuan Warga Pendidikan SPS

Assalamualaikum/Salam Sejahtera.

Semua Warga Pendidikan PPD Selatan.

Tuan/Puan,

Ruangan ini dikhususkan untuk tuan/puan membuat makluman, komen dan pemberitahuan untuk tatapan umum.

2. Hanya komen/maklumbalas dan pemberitahuan yang tidak bersifat keterlaluan dan tidak menyalahi etika penggunaan internet sahaja yang akan disiarkan.

Kerjasama dan perhatian tuan/puan didahului dengan ucapan ribuan terima kasih.

Wassalam/Salam sejahtera.

17 Komen/Maklumbalas/pemberitahuan:

Anonymous said...


Tuan,
Anak saya akan masuk tahun 1. saya ingin tahu adakah subjek bahasa tamil, bahasa cina dan bahasa arab adalah pilihan atau wajib.

Anonymous said...

Salam..saya waris kepada murid yang belajar di SK Nibong Tebal ingin buat aduan tentang seorang Pegawai PPD iaitu En. Yusri yang telah menengking salah seorang murid PRA SEKOLAH di sekolah tersebut. Apa tindakan pihak tuan dalam menangani masalah ini?

PPD Ghazali said...

Wassalam kepada waris murid yang belajar di SK N.Tebal, aduan Tuan dalam perhatian dan siasatan PPD Selatan,
Terima kasih

wiezureen said...
This comment has been removed by the author.
wiezureen said...

terimakasih atas kerjasama pihak tuan..permasalahan telah diselesaikan dgn baik...

Chang JY said...

Selamat petang tuan,bolehkah saya tanya bahawa syarat untuk memohon guru sementara dan dokumen yang perlu disediakan.Sekian terima kasih.

Amirool Bismie Abu Bakar said...

Salam, adakah terdapat borang untuk diisi bagi permohonan guru ganti?

Ajiwa Lara said...

Assalamualaikum. Saya ingin bertanya tentang kekosongan jawatan guru ganti. Sebelum ini saya pernah menjadi guru ganti di SK Sungai Setar. Saya ingin tahu sama ada saya perlu menunggu pihak PPD menawarkan jawatan tersebut atau bagaimana? Terima kasih.

MOHD FAIZAL RIZAL said...

Assalammualaikum.. saya bapa kepada anak2 saya yg bersekolah di SRK SAUJANA INDAH. Saya ingin mengutarakan ketidakpuashatian saya tentang sekolah dan koperasi sekolah(kedai buku). Melalui kain rentang di hadapan sekolah ini, telah memaparkan kedai buku sekolah akan dibuka peroperasiannya mulai 22 Dis 2014 dan setiap hari pada jam 0930pg hingga 2.00ptg kecuali cuti umum. Kain rentang ini dibuat agar semua pelanggan (ibu bapa) sentiasa mematuhi konsep masa berkerja kedai buku ini bg maksud melicinkan operasi mereka. Sebagai bapa kepada anak2 saya ini, saya akur ini etika berkerja kedai buku sekolah dan kehendak sekolah. Koperasi sekolah ini tidak akan wujud jika pihak sekolah tidak menyokong memberikan tender perniagaan kepada mereka dan segala kehendak jualan apa yabg patut mestilah berlandaskan kehendak sekolah dgn kelulusan PPD DAERAH dan KPM dibawah Negeri. Kaitan diantara kedai buku sekolah dan sekolah adalah bersesama bertalian. Saya balik kepada kehendak ketidakpuashatian saya, saya telah pergi ke sekolah ini sebanyak 2 kali pada 26 Dis 2014 dan 2 Jan 2015 (terbaru) jam 10 pagi - 11 pagi. Kedua2 tarikh dan masa ini bukan cuti umum dan adalah hari berkerja biasa, didapati kedai buku sekolah ini telah tutup. Bila ditanya pengawal sekolah mereka pun tidak tahu kenapa kedai buku ini tidak dibuka sedangkan mengikut kain rentang sepatutnya mereka membuka kedai. Melalui pengawal ini, ramai yang marah termasuk saya kerana kedai buku ini kerap tutup dan menyukarkan ibubapa yang mengambil cuti untuk menyelesaikan tugasan mereka utk menyiapkan anak2 mereka bersekolah sesi 2015. Saya tahu sekarang ini masih cuti sekolah tapi kena ingat koperasi ini dibuat untuk apa.. ingatlah penubuhan awal koperasi sekolah untuk apa... bukan anda peniaga peralatan sekolah bercuti dalam sebahagian cuti sekolah yang kerajaan wujudkan dalam kalender. Kami ibu bapa yang jadi pengemis jalanan untuk hadir ke tempat anda bagi rezeki, anda suka2 buka dan tutup. Saya datang dari taiping (balik kampung) semasa cuti untuk ke sekolah pada 26hb Dis 2014 didapati tutup dan kedua pada 2 Jan 2015 dari Sungai Duri, Daerah Sungai Bakap pergi ke sekolah juga didapati tutup. Saya berharap PPD mengambil tindakan keras kepada sekolah gagal mengawal selian peranan koperasi sekolah. Saya juga berkehendak Koperasi ini digantikan dgn tender perorangan yang lain kerana gagal membuka kedai buku dgn sewajarnya bagi maksud melicinkan perjalanan ibu bapa membelikan peralatan sekolah sesi 2015. Saya faham terdapat sekolah mengalami banjir di kawasan negeri2 tertentu, tetapi janganlah mengambil kesempatan pihak anda (kedai buku sekolah) tidak ada kena mengena dgn banjir untuk tutup kedai buku ikut suka2 hati. Saya berharap perkara ini diambil perhatian sebelum saya majukan kepada pihak atasan. Sekian, terima kasih. Saya MOHD FAIZAL 0192391025 - Bapa yang kecewa dgn sekolah dan kedai buku sekolah.

MOHD FAIZAL RIZAL said...

Assalammualaikum.. saya bapa kepada anak2 saya yg bersekolah di SRK SAUJANA INDAH. Saya ingin mengutarakan ketidakpuashatian saya tentang sekolah dan koperasi sekolah(kedai buku). Melalui kain rentang di hadapan sekolah ini, telah memaparkan kedai buku sekolah akan dibuka peroperasiannya mulai 22 Dis 2014 dan setiap hari pada jam 0930pg hingga 2.00ptg kecuali cuti umum. Kain rentang ini dibuat agar semua pelanggan (ibu bapa) sentiasa mematuhi konsep masa berkerja kedai buku ini bg maksud melicinkan operasi mereka. Sebagai bapa kepada anak2 saya ini, saya akur ini etika berkerja kedai buku sekolah dan kehendak sekolah. Koperasi sekolah ini tidak akan wujud jika pihak sekolah tidak menyokong memberikan tender perniagaan kepada mereka dan segala kehendak jualan apa yabg patut mestilah berlandaskan kehendak sekolah dgn kelulusan PPD DAERAH dan KPM dibawah Negeri. Kaitan diantara kedai buku sekolah dan sekolah adalah bersesama bertalian. Saya balik kepada kehendak ketidakpuashatian saya, saya telah pergi ke sekolah ini sebanyak 2 kali pada 26 Dis 2014 dan 2 Jan 2015 (terbaru) jam 10 pagi - 11 pagi. Kedua2 tarikh dan masa ini bukan cuti umum dan adalah hari berkerja biasa, didapati kedai buku sekolah ini telah tutup. Bila ditanya pengawal sekolah mereka pun tidak tahu kenapa kedai buku ini tidak dibuka sedangkan mengikut kain rentang sepatutnya mereka membuka kedai. Melalui pengawal ini, ramai yang marah termasuk saya kerana kedai buku ini kerap tutup dan menyukarkan ibubapa yang mengambil cuti untuk menyelesaikan tugasan mereka utk menyiapkan anak2 mereka bersekolah sesi 2015. Saya tahu sekarang ini masih cuti sekolah tapi kena ingat koperasi ini dibuat untuk apa.. ingatlah penubuhan awal koperasi sekolah untuk apa... bukan anda peniaga peralatan sekolah bercuti dalam sebahagian cuti sekolah yang kerajaan wujudkan dalam kalender. Kami ibu bapa yang jadi pengemis jalanan untuk hadir ke tempat anda bagi rezeki, anda suka2 buka dan tutup. Saya datang dari taiping (balik kampung) semasa cuti untuk ke sekolah pada 26hb Dis 2014 didapati tutup dan kedua pada 2 Jan 2015 dari Sungai Duri, Daerah Sungai Bakap pergi ke sekolah juga didapati tutup. Saya berharap PPD mengambil tindakan keras kepada sekolah gagal mengawal selian peranan koperasi sekolah. Saya juga berkehendak Koperasi ini digantikan dgn tender perorangan yang lain kerana gagal membuka kedai buku dgn sewajarnya bagi maksud melicinkan perjalanan ibu bapa membelikan peralatan sekolah sesi 2015. Saya faham terdapat sekolah mengalami banjir di kawasan negeri2 tertentu, tetapi janganlah mengambil kesempatan pihak anda (kedai buku sekolah) tidak ada kena mengena dgn banjir untuk tutup kedai buku ikut suka2 hati. Saya berharap perkara ini diambil perhatian sebelum saya majukan kepada pihak atasan. Sekian, terima kasih. Saya MOHD FAIZAL 0192391025 - Bapa yang kecewa dgn sekolah dan kedai buku sekolah.

mohd taufik said...

asalamualikum admin....saya ingin bertanya kelayakan apakah yg diperlukan untuk menjadi guru ganti sementara @ GSTT??bagaimanakah saya perlu memohon samada perlu ke PPD sendiri atau isi secara online??....saya akan tamat program matrikulasi pada 28/4 ini dan bolehkan saya memohon untuk menjadi guru sementara....harap pihak tuan dpt memberikan maklumbalas... mohdtaufik9666@gmail.com

Yin Fong said...

Tuan,
Anak saya sekarang tahun 4 belajar di SJK (c) Kampung Jawi. Hari bulan 3-9-2015 pukul 8:00 lebih anak saya ada PJ dengan Cikgunya ialah Ong Kok Mi ajar mereka. Cikgu ajar mereka gunakan Kaki jari sana lari dan lompat di padang. Saya tidak tahu cikgu ajar betul atau salah sebab buku dalam tidak ada cara begitu. Tidak nasih baik anak aku terjatuh di padang dan tangannya sangat sakit yang masa itu anak saya ada menangis dan tidak boleh bangun. lepas itu cikgu cakap ada berapa murid pun jatuh awak tidak boleh bangun sendiri ke awak cik ke. Masa itu ada berapa murid mahu tolong dan bantu anak saya. Cikgu cakap jangan pergi. lepas itu cikgu suruh anak saya berdiri sendiri dan beratur balik ke kelas. Cikgu itu langsung tidak bantu dan tanya mengapa tidak boleh bangun. Sampai ke kelas anak saya minta cikgu bolehkah saya telephone balik ke rumah sebabnya tangan sangat sakit. Cikgu cakap boleh tapi kalau esok tangan awak tidak balut simen awak baru tahu dan tidak izinkan murid tolongnya. (bolehkah cikgu buat begitu dan cakap macam ini). Lepas itu suaminya pergi sekolah ambil anak dan pergi ke hospital sungai bakap dan X-ray. Doktor cakap tangan anak saya sudah patah dan mahu balut simen. Lepas ambulan hantar kami pergi ke hospital seberang jaya. Sekarang saya nak tahu kalau murid-murid jatuh di sekolah Cikgu ialah tidak boleh bantu dan tolong atau apa-apa tindakan cikgu boleh buat. biarkan sahaja.
Terima Kasih.

zue said...

assalamualaikum...
sya nak tnya sya dh brumur 26 thun,boleh x thun depn sya nk ambik spm balik untuk sndrian punya?kiranya sya stdy sndri lps to ms ujian sya pergi ambik di sekolah yg mna pnjbt pndidikn brikan kpda sya.Sya prlukn jwpn scpt mngkin

maee berkatatanpasuara6872 said...

Salam pendidikan.
Karnival ko akademik 2016 .
Penyertaan bicara berirama (kelompok R2) hanya 2 sekolah.
Apa sebabnya?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Adakah PPDSPS atau Kementerian Pelajaran Malaysia masih mengambil guru sandaran tidak terlatih untuk mengajar pada julai 2016?

Jumanji said...

Harap harap pengawai kementerian di malaysia boleh meningkatkan fasih mereka dalam bahasa Inggeris.
Meh I kasi link utk tolong korang!
https://www.imsold.com/ad/vQ7goclqZ6/books/textbooks/english-grammer-/mj.hp

Google Groups
Sertai e-Pengurusan PPD Selatan
Masukkan email(gmail):
Contoh:maklumatppds@gmail.com
Tandatangan Buku Pelawat